Które sklepy cenami i asortymentem kuszą Polaków w dobie powszechnego zaciskania pasa? Które miejsca skupiają największą uwagę internautów? Instytut Monitorowania Mediów przedstawia handlowy ranking września. Niekwestionowanym liderem debat internautów jest IKEA, za nią Empik, a zaraz potem dyskonty: Biedronka i Lidl.
Czołówka zestawienia najczęściej omawianych w sieci sklepów zaskakuje: niekwestionowanym liderem debat internautów jest IKEA, za nią Empik, a zaraz potem dyskonty: Biedronka i Lidl, gonione przez super- i hipermarkety. IKEA wspomniana została w ponad 6 tys. publikacji w ciągu zaledwie miesiąca, choć nie zawsze były to wzmianki pozytywne – szwedzka sieć wplątana została w medialne – w tym również społecznościowe - przepychanki na tle tzw. lemingów. W opinii niektórych internatów lemingi to młode pokolenie dorobkiewiczów, którzy swoje kupione na kredyt mieszkania w pozornie prestiżowych lokalizacjach urządzają właśnie meblami pochodzącymi ze sklepów tej sieci.Kontrowersyjne zakupy w… Biedronce
Tylko pozornie robienie codziennych, spożywczych zakupów to sprawa, którą trudno ubrać w jakąś ideologię. Dyskusyjny potencjał sklepów spożywczych najlepiej udowadnia casus Biedronki, która – jak głosiła plotka, powtórzona przez media – powstać miała, ku utrapieniu mieszkańców, w Miasteczku Wilanów, warszawskiej inwestycji pretendującej do miana prestiżowej. Na forum.gazeta.pl znaleźć można opinie skrajne, często bardzo negatywne, zwłaszcza na temat mieszkańców, którym taka lokalizacja tego sklepu miałaby przeszkadzać:
To straszne, zaciągnięty ogromny kredyt na „apartament” w „ekskluzywnym” osiedlu, a tu Biedronka. Ano ... i jak tu się rodzinie i znajomym z wygwizdowa pokazać?
jak ogromne są kompleksy niektórych ludzi. Boję się takich którym tani spożywczak nie pasuje do osiedla bo jutro dojdą do wniosku że niepełnosprawny na wózku też im nie pasuje a pojutrze że murzyn...
biedronki wprost nienawidzę za beznadziejną obsługę, brak możliwości płacenia kartą i beznadziejną jakość sprzedawanych towarów!
Tyle kasy w kampanie reklamowe, które miały przekonać że do biedasklepu niby przychodzą bogaci a tu taka wtopa - Biedronka nadal kojarzy się z tandetą i nędzą :D No nic, trzeba będzie zatrudnić jeszcze więcej bezrobotnych kucht do pisania pochwalnych komentarzy na forach :)
Od jakiegoś czasu Biedronka postawiła na jakość a co za tym idzie i wyższa cena. Pojawiły sie też pozycje delikatesowe z wyższej półki. Tak więc bez obciachu japiszony ze słomą w butach:) Będziecie mieli całkiem drogi sklep na swoim polnym osiedlu, na który was prawie będzie stać po spłaceniu wszystkich rat:)) Cieszcie się, że wam Almy nie otwierają bo byście musieli workami kartofle zwozić z swoich wiosek.
Biedronka jest jedynym marketem, który zawsze ma wszystko świeże, a sklep jest gotowy na klienta od samego rana, i nie trzeba czekać do 9tej, aż przyjedzie świeży towar, a panny porozkładają go na półkach - w Auchan, czy Carrefourze, zawsze, nawet w środku dnia potykam się o porozkładane kartony; a ten ostatni już bije rekordy własnej głupoty, sprzedając kostki do zmywarek o 10 zł drożej, niż kosztują w moim osiedlowym sklepiku. I polecam łososia z Biedrony, jest wspaniały:)
Tak żarliwe dyskusje – 266 komentarzy pod jedną publikacją gazeta.pl – przyczyniły się do tego, że lubiana czy nie, Biedronka była najczęściej wspominanym w internecie sklepem spożywczo-przemysłowym we wrześniu (4,4 tys. publikacji). Za nią uplasował się Lidl i Tesco.
Trendi dyskonty
Zakupy w biedronkowych lidlach są obecnie trędy, dżezi, cool i co tam jeszcze! – napisał jeden z forowiczów, powołując się na artykuł Gazety Wyborczej o wiele mówiącym tytule: „Ekskluzywne zakupy w dyskontach. Teraz to Biedronka wyznacza trendy”. Liderem publikacji internetowych we wrześniu była Biedronka, niewiele mniej miał Lidl, na odległym trzecim miejscu znalazł się Kaufland.
Lokalne sieci spożywcze w natarciu
Najczęściej wspominaną w internecie lokalną siecią handlową był wywodzący się z Olsztyna Rast, należący do sieci Bomi. Ponad 320 publikacji w ciągu miesiąca to gorzkie zwycięstwo – większość z nich dotyczył słabej kondycji firmy. Na drugim miejscu znalazł się Lewiatan, na trzecim sień MarcPol.
Nie samym jedzeniem żyje człowiek – sklepy specjalistyczne
IKEA zdominowała konkurencję, nie tylko na rynku wnętrzarskim – była we wrześniu częściej wzmiankowana niż czołowe sklepy spożywcze. Co oczywiste, prowadzi też w zestawieniu sklepów specjalistycznych. Na drugim miejscu, z imponującym wynikiem 5,5 tys. publikacji w ciągu zaledwie 30 dni znalazła się sieć Empik. Trzecie miejsce należy do MediaMarkt. Kolejne miejsca zestawienia, poza należącym do Decathlonu piątym, zajmują markety budowlane i sklepy ze sprzętem RTV-AGD.
Cash&carry, hurtowa egzotyka
Samoobsługowe hurtownie, przeznaczone głównie dla przedsiębiorców, cieszą się znacznie mniejszym zainteresowaniem internautów niż ich detaliczne odpowiedniki. Najczęściej wzmiankowany we wrześniu był Selgros Cash and Carry, z wynikiem powyżej 250 publikacji. Na drugim miejscu znalazła się sieć Makro, na trzecim zaś Eurocash.
Zobacz pozostałe raporty również na stronie IMM.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.
Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych IMM.
O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie ponad 39 406 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów, w których pojawiły się nazwy sieci handlowych. Raport obejmuje materiały od 1 do 30 września 2012 r.
O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza klientom kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Rozwój potrzeb na rynku monitorowania mediów spowodował, że od 2003 roku IMM uruchomił dziewiętnaście ośrodków lokalnych w największych miastach Polski, dzięki czemu stało się możliwe pozyskiwanie informacji z gazet regionalnych już w dniu ich wydania. Od początku 2010 roku IMM oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). IMM publikuje szereg ogólnodostępnych raportów, w tym „Najbardziej Opiniotwórcze Media” – cykliczny ranking najczęściej cytowanych mediów, a także regularne badania polskiego dyskursu internetowego w ramach projektu Kompas Social Media.
Link do strony artykułu: https://2fwww.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/gdzie-kupuja-polacy-handlowy-ranking-wrzesnia